Löpex Vinterserie (2014-01-11)
Kategori: Tävling
Karta/område: Mogetorp (Kilsbergen)
Arrangör: Hagaby GoIF
Distans: 5,1 km (Mellan herrar)
Sträcka: 7.51 km
Tid: 104:43
En skön spårsnö hade lagt sig över kilsbergen. Det borde passa en löpare som mig.

Karin stack iväg några minuter för mig på samma bana men i damklassen. Tiden använde jag till att planera till 1an. Efter hygget höger, upp i stora sänkan, se tornet, runda branten på höger, rikta mot träsket, fortsätta riktning alt gå norr till gulhöjd först. Eftersom alla andra fortsatte upp på släpstigen efter hygget sket jag i min plan.
Det blev en bit på släpstigen in i det steniga, vrider norrut mot träsket. Ser stenarna i det och fortsätter över. Försöker rikta mig rätt på andra sidan, efter tag ser jag Karin. Hon letar också efter 1an. Jag tror vi är för långt västerut, Karin letar efter träsk att läsa in sig på. Vi skiljs åt lite, jag vänder norrut. Efter ett tag möts vi igen, tillsammans hittar vi gulhöjden och knäcker 1an. Det hade varit fantastiskt kul om jag åtminstone försökt hålla mig till min ursprungsplan.

2an - spårlöpning.
3, långsträcka. Här gick jag i avståndsfällan. Efter att ha passerat två träsk i rätt riktning, delvis i spår, delvis på riktning. Finner jag en i naturen utmärkt grotta. Min känsla var att jag var i närheten av 8an. Det berodde på att jag trodde jag sprungit så vansinnigt långt. Tyckte dock det var konstigt att den i verkligheten utmärkta leden och grottan inte fanns tillsammans på kartan. Fortsätter tillslut runt förbi grottan och hittar ett gäng stora stenar i sluttningarna på andra sidan. De här måste jag hitta på kartan tänker jag. Tycker jag hittar något som stämmer halvbra en bit söder om 8an. Fortsätter och hittar en massa släpstigar och en bäck. Tror fortfarande att jag kan vara sydväst om 8an. Funderar på om jag följa bäcken nordväst för att hitta tornet. Fortsätter i spår på släpstig istället. Stannar till vid gulhöjden. Grubblar länge, efter en stund kommer en kille som ser vass ut. Jag ber om hjälp. Han pekar snabbt ut och drar vidare. Men då så, inga problem att följa stigar och höjder, till slut kom jag även in i det rätta spåret.

4-5-6 spårlöpning med ganska bra koll.

Mot 7an följde jag spår ner från höjden men jag såg att de drog lite väl mycket öster, jag vek av mot träsket och såg det strax, rundade och kom snart in i spår igen. Bara långsträcka kvar nu. Följer spåren över floden, de vänder norrut och jag accepterar det, de går ju på stig. Beslutar mig för att följa stigen som blir bättre och bättre, snabbare och snabbare. Har älgtorn som min säkra sväng. När älgtornet (MEN DET JÄVLA ÄLGTORNET FANNS INTE PÅ KARTAN) väl dyker upp svänger jag upp på något som mer liknar en släpstig. Jaja, det verkar stämma ganska bra för övrigt. Tycker stigen går lite väl mycket söderut och beslutar mig för att vrida upp på höjden. Höjden försvinner lite väl fort och jag går på riktning ett tag. Ser ett älgtorn och går dit för att läsa in mig. Ser tre potentiella älgtorn på kartan, utesluter snabbt två och utgår från att jag är vid det men ring under. Förstår inte riktigt hur och varför jag kommit dit men accepterar det. När jag passerar både bäck och stig känner jag mig säker (Bra Henrik!). Så fort jag ser att spåren lämnar stigen följer jag dem, släpstig, riktning allt stämmer. Strax ser jag en vass dam och två stenar.. tjoho! Lärdom: lita inte på älgtorn heller. Redan på listan: stenrösen, ledningar i luften.

Följde spår mot 8an, hamnade tyvärr i lurspår som nästan fick mig att missa mål. Jag vände dock uppåt och lyckades fullfölja.

Duellen med Karin uteblev då hon bröt strax innan 7an.
Dölj kommentarer (1)
Ågren : Lite rejälare orientering på vinterserien i Kilsbergen än motsvarande i Lill-Jansskogen må jag säga ...